Facsimile celebre (2): Manuscrisul Saraievo (Haggadah)
04/08/2013 | Autor theophyle Categorii: Magazin Istoric, Ziarul de Duminica |
Nota Explicativa – Despre Hagada de Pesah – După ceremoniile de la sinagogă, urmează în casele evreesti “Cina Pascală”. Ea se desfăşoară după un ritual (Seder) consacrat printr-o tradiţie extrem de lungă şi care, în esenţă, este aceeaşi de pe vremea lui Isus; cu singura deosebire că nu mai este sacrificat mielul, de vreme ce templul nu mai există. In timpul acestei cinei rituale, cel mai batran din familie citeste “hagadaua” adica legenda iesirii din Egipt si inceputul exodului spre tara fagaduita. Legenda (Hagadaua) de Pesah face parte dintr-un tip de literatura rabinica numit “Agada” care este o parte componentă a legii ebraice orale (Tora orală). În acest context, cea mai răspîndită opinie în literatura rabinică este ca agada serveşte ca un mediu de transmitere a învăţăturii iudaice fundamentale. În gîndirea rabinică Agada este acceptată ca un text alegoric, care are un sens ascuns encifrat. În general în cazul cînd interpretarea ad literam contrazice sensul comun, rabinii caută o explicaţie alegorică în Agada. Legea Orală ebraica este compusă din două elemente: componentul, care analizează poruncile şi halaha sau modul de îndeplinire a acestora; şi elementul secret, care este studiul învăţătuirlor secrete. Agada(h) şi Kabbala(h) aparţin celui de-al doilea component. Astfel literatura rabinică a evitat să explice învăţătura tainică într-un mod evident şi clar cum au făcut în Mişna, de aceea au prezentat-o sub formă de paradoxuri si parabole.
Manuscrisul de la Saraievo contine textul “Legendei de Pasti (Hagada)” al evreilor, acest text fiind scris “masoretic” adica Sacru-traditional, produs de un scrib calificat in scrierile religioase. Manuscrisul este scris pe un pergament de ied si este clar ca a fost folosit pentru cee ce a fost facut. Petele de vin gasite in timpul lucrarilor de prezervare arata acest lucru fara nici un dubiu. Valoarea enorma a acestui manuscris consta in urmatoarele fapte care-l fac unic: (1) Manuscrisul, desi religios si scris dupa toate regulile ebraice, poate fi considerat eretic; (2) este singurul manuscris ebraic din perioada medievala (de fapt cred ca singurul din toate timpurile) care are inscriptionari figurative, care incalca cea de a doua porunca. Trebuie de mentionat ca iconoclasmul religios ebraic este absolut si asemanator numai Islamului; (3) fiind scris intr-o perioada in care musulmanii stapaneau Spania, ar fi fost considerat ne-legal in fata autoritatilor; (4) iconografia manuscrisului este identificabila numai in manastirile Crestine din acea perioada, probabil inexistente pe teritoriul Spaniei musulmane; (5) nici un scrib masoretic nu ar fi avut curajul sa deseneze aceste iconografe in textul unui document sacru, chiar daca ar fi avut cunostintele suficiente pentru a le produce; (6) costurile acestui manuscris ar fi fost uriase, deoarece tipul acestor texte sunt numai pentru uzul unei familii, greu de crezut ca o familie chiar foarte bogata si-ar fi putut permite o astfel de cheltuiala.
Supozitiile mele: (1) avand in vedere probabila (dar nu absoluta) toleranta religioasa a maurilor in Spania, posibila existenta unor manastiri crestine in Spania Maura; (2) iconografia manuscrisului a fost “comandata” in afara teritoriului musulman si inserata in manuscris , avand in vedere ca textul nu contine iluminatii iconografice; (3) Crearea acestui manuscris a fost probabil o investitie pentru vremuri de restriste, fara doar si poate valoarea lui ridicata si iconografia lui care de fapt era Crestina ar fi putut cumpara libertatea purtatorilor, posibilitatea de desprindere a acelor 34 de “icoane” biblice si vinderea sau “daruirea” lor fortata ar fi fost un pasaport pentru purtatori. Din fericire pentru noi aceasta “despartire” a manuscrisului a dus la mostenirea de catre noi a unei capodopere medievale.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Poate aveti vreun link cu textul cartii. Postati-l la articol.
nu, din nefericire nu am.