Civilizatii: Etiopia (1) – Imperiul Axumit
23/04/2013 | Autor theophyle Categorii: Magazin Istoric |
Fondarea Imperiul Axumit (Mangiśta Aksum) se pierde intr-o legenda cu arome biblice. Legendarul intemeietor Menelik (I-ul) se povesteste ca ar fi fiul legendarei Regina din Saba si al regelui Israelitilor, Solomon. Menelik se spune s-a nascut în Hamasien din Eritreea. Tradiţia spune ca Regina din Saba cand s-a intors din Israelul antic era însărcinată de regele Solomon. Traditia ar fi că Menelik a dus Arca Alianţei (tablele legii lui Moise) în Etiopia când a facut o călătorie pentru a-si cunoaşte tatăl. Povestesc traditiile etiopiene ca acesta i-a oferit lui Menelik sa-i fie succesor şi acesta a refuzat. În schimb, a cerut să se întoarcă cu invatati şi preoti, cu care pretindea să obţină succesele lui Solomon în ţara lui. Solomon i-a făcut o copie a legilor din templu, dar Menelik le-a substituit cu cele reale şi a dus pe cele adevărate în capitala Axum, unde potrivit legendei încă se află în Biserica Sfânta Maria din Sion. La întoarcere, mama lui l-a numit rege, convertindu-se sub numele de Menelik I, si a proclamat poporul etiopian ” poporul ales de Dumnezeu.” Povestea este frumoasa, dar absolut neistorica – Regina din Saba a fost regina Sabei si asta era foarte departe de locurile despre care se povesteste in aceasta legenda. Saba este localizata in peninsula Araba, astazi Arabia Saudita.
Primele date istorice legate de imperiul Axumit dateaza din secolul al IV-lea i.Hr. Numele Imperiului este dat de capitala sa, orasul Axum aflat in nordul Etiopiei moderne. Numele de Etiopia a schimbat numele imperiului in secolul al IV-lea d.Hr. Imperiul Axumit ajunge la apogeu pe la mijlocul primului secol d.Hr. In aceasta perioada de apogeu, Axum controla nordul Etiopiei de astazi, Eritrea, Nordul Sudanului, Sudul Egiptului, Iemenul si sudul peninsulei Arabe, un total de aproximativ de peste un milion de Km patrati.
Populatia originala a acestui imperiu era de origina semita, majoritara pana in zilele noastre (Habaşii); o minoritate de origine Nilo-Sahariana, numiti Kunama si Nara. Limba Axumita a devenit limba sacra-liturgica, in care sunt scrise Vechiul si Noul Testament si in care au loc slujbele Bisericii Ortodoxe Etiopiene (Ethiopian Orthodox Tewahedo Church). Etnogeneza bazata pe migratia Sabiana din Arabia spre Etiopia, inclusiv legendele Reginei din Saba s-au dovedit neadevarate. Imperiul Axumit isi are radacinile intr-o alta formatiune statala (proto-Axumita) numita D`mt. Astazi este clar ca originea noastra, a umanitatii, este aceasta regiune (vezi Lucy – dinqineš, primul fosil umanoid, Australopithecus afarensis descoperit in Etiopia) si semitii nu au ajuns din peninsula Araba in Etiopia, ci invers. Probabil Edenul a fost totusi in aceste locuri, asa cum se poate intelege din Geneza Biblica, (vezi si Psalmul 68:31).
Axumul antic a fost se pare, bazandu-ne pe vestigiile istorice gasite acolo, o adevarata capitala de imperiu. Imperiul Axumit a devenit centrul comercial de prestigiu din care porneau caravanele cu bunuri transportate din Arabia si India spre imperiul Roman (si cel Bizantin, mai tarziu) si invers spre Arabia si India. In apogeul sau, Axumul a fost locuit de zeci de mii de oameni (aproape o suta de mii) concurand cu marile orase din nordul Africii sau metropolele din Asia Mica.
Religia Imperiului Axumit
Cateva date despre istoria religioasa si interesanta a acestui popor atat de necunoscut si neinteles in occident, popor care a pastrat cu sfintenie traditiile iudaice si cele crestine mii de ani, intr-un mod separat, dar si intr-un sincretism unic.
Religia Imperiului Axumit a fost pana in secolul al IV-lea pagana. Desi numeroasele legende vorbesc despre o istorie iudaica a Etiopiei, Menelik I-ul, fondatorul mitic al Etiopiei, fiul reginei din Saba si al regelui Solomon, nimic dar absolut nimic nu atesta acest lucru. Parerile majoritatii cercetatorilor sunt ca iudaismul religios ajunge in Etiopia dupa crestinism. Bineinteles iudaismul, fiind o religie mai veche, si-a avut reprezentantii mai peste tot, inclusiv Etiopia, in nici un caz insa masiv si dominant.
Etiopia a fost crestinata in timpul Imparatului Ezana (aka Aezana or Aizan, c.321 – c.360 d.Hr). Ezana a fost crestinat de un sclav cunoscut astazi pe numele lui Sf. Frumentiu (sfant al bisericii Copte), care a fost si primul mitropolit al Bisericii Ortodoxe Etiopiene. Povestea crestinarii lui Ezana este una din cele mai frumoase pe care le cunosc, din nefericire nu are nici un fel de dovada istorica pentru a fi povestita. Interesant de stiut ca prima tara din lume care a avut o cruce pe monedele ei a fost Etiopia lui Ezana.
Ezana probabil a cucerit ramasitele regatului Meroe (inscriptiile dovedesc acest lucru) si a ajuns ca nordul imperiului sa se invecineze cu provincia Romana a Egiptului.
Din punct de vedere istoric, crestinismul s-a raspandit extrem de incet in Etiopia, pana in secolul al VI-lea, avand adepti numai in randul nobilimii, majoritatea populatiei ramand pagana. In secolul al VI-lea incep razboaiele religioase, extrem de putin documentate de istoriografia occidentala. Kaleb Imparatul Axumit-Etiopean se aliaza cu Imparatul Bizantin Iustin I-ul (nu Iustinan) in razboiul impotriva regatului evreu al Iemenului condus de Dhu Nuwas, care reusise sa cucereasca toate posesiunile Axumite de peste Marea Rosie.
Din secolul al VI-lea pana la islamizarea regiunii au avut loc ciocniri curente intre regatele semite de religie iudaica din peninsula arabica si imparatii Etiopieni, aliati cu basileii Bizantini. In aceasta perioada, exista o infiltrare masiva a iudaismului in Etiopia, devenind de facto o religie dominanta, paralela cu crestinismul etiopian. Ultimul Imparat al Axumului a fost Armah (c.614 d.Hr.), dupa el Imperiul Axumit intra intr-o perioada intunecata pana in secolul al XIII-lea, cand o noua dinastie Etiopiana va unifica micile principate ramase ale Axumului imperial. O perioada interesanta este cea dintre anul 960 d.Hr. pana la inceputul secolului al XIII-lea, perioada in care Etiopia a fost guvernata de o dinastie iudaica care a inceput in anul 960, cand Judit (aka Yudit-Yodit) detroneaza dinastia crestina si intaureaza noua dinastie iudaica pentru aproape 200 de ani. Din nefericire pentru istorici si aceasta perioada este extrem de putin documentata.
Etiopia moderna (si nu prea) – Religie si societate
Etiopia este al doilea stat din istorie (dupa Armenia) care a primit crestinismul ca religie de stat; acest lucru s-a intamplat pe timpul imparatului Ezana pe la mijlocul secolului al IV-lea d.Hr. (vezi mai sus). In zilele noastre aproximativ 60% din populatia Etiopiei este crestina, majoritatea de rit Ortodox- etiopian, o minoritate catolica si protestanta (in special in centrele urbane). Aproximativ 30-35% din populatie este musulmana. Evreii etiopieni cunoscuti sub numele de Falaşi (aproximativ 135 de mii de suflete), au fost adusi in Israel din cauza conflictelor pe care le-au avut cu vecinii musulmani in timpul perioadei de foamete, dupa detronarea regelui Haile Selassie. Evreii etiopieni au fost adusi in Israel cu ajutorul unui desant aerian in doua operatiuni diferite, prima numita “Operatiunea Moise” in 1984 si “Operatiunea Solomon” in 1991, si aceste operatiuni extrem de interesante au fost din pacate (de facto un exod aerian) foarte putin documentat.
Crestinismul Etiopian este singular in lume. Acest crestinism a pastrat traditiile crestinismului timpuriu. Crestinii ortodocsi etiopieni au reguli asemanatoare evreilor in ceea ce priveste alimentele (nu consuma porc, dar mananca lapte si carne impreuna), femeile nu au voie sa stea in bisericile etiopiene impreuna cu barbatii (la fel ca in sinagogile ortodoxe evreiesti). Crestinii etiopieni respecta sabatul evreiesc, dar si duminica crestina. Multe alte datini sunt comune, nu este aici locul de a le discuta.
Traditia crestina etiopiana sustine ca Chivotul Sfant in care sunt pastrate tablele legii lui Moise (Tablele Convenantului ) au fost aduse in Etiopia de Menelik fiul lui Solomon si al Reginei din Saba si sunt pastrate in biserica Sf. Maria – Maica Domnului din Axum; despre aceasta fabuloasa poveste voi istorisi intr-o postare ulterioara. Literatura liturgica crestina etiopiana a pastrat majoritatea cartilor considerate apocrife de evrei si o parte din crestini; aceasta dovedeste vechimea religioasa a crestinismului etiopian.
Iudaismul etiopian este si el diferit de iudaismul rabinic. La fel ca si crestinismul etiopian, iudaismul etiopian nu recunoaste literatura rabinica de dupa schisma crestino-iudaica (aprox. 94.d.Hr), asta inseamna ca de facto iudaismul etiopian este unul din cele mai vechi existente. O poulatie din acesti evrei, numiti “falaş-mura” au recunoscut in Iisus mantuitorul (Mesia), devenind de fapt o sincrezie iudeo-crestina unica in lume. O parte din ei se afla in Israel, o alta parte a ramas in Etiopia (aprox. 25-30 de mii de suflete), extrem de usor de recunoscut avand un tatuaj cu o cruce pe frunte.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Salve, Doc! 🙂
Să nu te supere ce-ți spun: de ce te “risipești” tu pe nisipurile mișcătoare ale politicii (și dâmbovițene ), întorcând spatele adevăratei tale vocații?!
Mai caută-i un pandant sau doi lui @Cetățean pentru Politeia intern, lasă-i pe ei acolo și tu revino aici la Istorie și eventual, politică externă. E pacat de asa pierdere…
Nici nu pot spune ce fericit faci un amator (in ambele sensuri ale cuvântului :D) de istorie cu cele aflate aici de la tine!
Părerea mea 🙂
Salut Hashule
Lasa ca le facem pe ambele 🙂 Multumesc pentru complimente!
Să-ți dea Cel de Sus puterea pentru ceea ce vrei să faci ❗
Eu am ajuns la momentul când pricep tot mai bine ce va să însemne “evaluarea priorităților” …
Amin 🙂
Lasa ca le facem pe ambele si ramane si putin timp pentru altele.
Mi-a facut placere sa citesc articolul.
Multumesc ca ati citit 🙂
M-am indragostit de mult de ortodoxia acestei tari.de curatenia morala a picturilor in fresca,a icoanelor si nu in ultimul rand de minunata muzica religioasa.
Ascult cu multa placere muzica religioasa,numele aproape latine a Sfintilor,felul plin de viata in care picteaza…..Si nu in ultimul rand pictura in genul copt.
Sunt minunati acesti oameni,am asistat la slujbele lor,si am vizitat ceva din bisericile lor.ma simt mult mai aproape de ei decat de egiptenii copti,sunt mai puri,mai calzi.
Va multumesc pentru aceste minunate articole